Machtig mooi eindschot op de Lemmer!
Met 20 schepen in klasse 2 en zeker ook niet de minsten zijn we begonnen aan de eerste testcase op de Lemmer. De doelstelling was helder – het verder opbouwen van de finesse met de hele bemanning om het maximale uit het schip te halen. Dat doen we op dit moment met de oude zeilen om zo ons enige nog goede set zeilen te ontzien.
Donderdag begon in de mist, maar ging gelukkig niet letterlijk de mist in voor ons. Er kon uiteindelijk gestart worden met een heel dun windje. Dat superlichte weer maakt het bij Lemmer altijd heel lastig zeilen en eist uiterste concentratie. Het schip op gang brengen en houden en dan ook nog zien dat je ergens de goed zuchtjes wind kan vinden. Soms wat een loterij waar we uiteindelijk in de middenmoot uitkwamen na twee wedstrijden. Positief was dat we ons terug konden knokken en aansluiting konden vinden.
Vrijdag was er een fractie meer wind, maar nog steeds dun en verstrooid over de baai. Beide wedstrijden kwamen we niet lekker met gang uit de startlijn in de drukte en kom je vrijwel als laatste weg. Dat wisten we twee keer direct te repareren door direct de pijn te nemen en vrij uit de vloot te varen. De keuzes die we vooraf hadden vastgesteld over de plekken waar de wind gunstiger was bleken ook de juiste. Dus wisten we weer van achteren uit naar voren te zeilen met als resultaat dat we een flink aantal schepen wisten terug te pakken. De kopgroep haal je dan met wedstrijden van minder dan 1 uur niet meer bij. Maar de progressie in de hele bemanning en het continu verbeteren van kleine dingen was de grootste winst.
Zaterdag, na koffie en een evaluatie in de ploeg, konden we met meer wind vol goede moed van wal. De vraag die nog niet beantwoord was, dat was of we ook vloot zouden kunnen houden als we wel voorin zouden zitten bij de eerste boei. Beide starts werden gekenmerkt door een flinke winddraaiing in de laatste minuten en dus lastig. We zaten er tot twee maal toe niet optimaal bij, maar door resoluut tot twee maal toe direct op stuurboord te gaan en ons uit de massa te wurmen sloegen toe. Beide keren bij de kopgroep voorin om de eerste boei. Beide keren in staat om weg te lopen van de vloot en ook in de kopgroep schepen te pakken. Het eindschot was dus eerst een derde plek, en in de laatste race een tweede plek. Dus daar ook een stijgende lijn zullen we maar zeggen.
Het eindresultaat is dan als beloning dat we van uit een middenklassering in één dag naar boven springen naar een 6e plek in het eindklassement ! Met 20 schepen ene machtig resultaat.
Als we terugkijken dan zijn we zeer tevreden met wat we bereikt hebben en hoe de vooruitgang zich verder ontwikkelt. De bemanning raakt steeds beter ingespeeld op elkaar en eigen taak, wat de snelheid en hoogte ten goede komt en de rust aan boord. We zijn erg blij met de nieuwe bemanningsleden die elk op hun eigen manier met inzet, kunde en kennis het team verder versterken. Het applaus en de aanwezigheid van onze sponsoren, waar we niet zonder zouden kunnen, was ook weer een grote steun in de rug. We houden de ingeslagen weg aan, blijven werken aan verbeteren van het schip en materiaal en hebben nog genoeg in het vat om extra stapjes te kunnen maken.
Groetnis van de hele bemanning van de “Gerrit de Vries” en tot de volgende !
Reactie plaatsen
Reacties